سه‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

گروه ورزشی: اوساسونا سخت‌ترین مسیر را برای ماندن در رقابت‌های لالیگا انتخاب کرد و با شکست دو تیم بزرگ بارسلونا و رئال‌مادرید از سقوط نجات یافت.

سرخ‌های پامپلونا در این فصل نمایش ناامیدکننده‌ای داشتند و حتی به آخرین پله جدول هم سقوط کرده بودند اما پس از ورود کاماچو شرایط اوساسونا بهتر شد. یاران شجاعی و نکونام در نیم‌فصل دوم بازی‌های بهتری انجام دادند اما فاصله امتیازات با تیم‌های میانه جدول همچنان اوساسونا را در پله‌های پایانی گرفتار کرده بود.

دو هفته پایانی، بازی مرگ و زندگی بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند در جدال نزدیک تیم‌های پایین‌جدول، اوساسونا از کمترین شانس ممکن برای بقا برخوردار است. تیم نکونام و شجاعی باید مقابل بارسا و رئال‌مادرید بازی می‌کرد و به 6 امتیاز دست می‌یافت تا در لالیگا باقی بماند. خوش‌شانسی بزرگ اوساسونا این بود که سرنوشت قهرمانی پیش از این بازی‌ها روشن شد و دو بازی پایانی برای غول‌های فوتبال اسپانیا اهمیتی نداشت.

بارسا، ‌قهرمان مقتدر اروپا با توجه به حساسیت بازی با منچستر با تیم دوم مقابل اوساسونا قرار گرفت. یاران نکونام و شجاعی در نوکمپ به یک پیروزی ارزشمند دست یافتند اما رقیبان هم پیروز شدند و سرنوشت به روز آخر کشیده شد. اوساسونا با شکست رئال در بازی آخر قطعا در لالیگا می‌ماند. این اتفاق افتاد و سرخ‌های پامپلونا پس از بارسلونا،رئال مادرید را هم مغلوب کردند.

شکست رئال در السادار

یکشنبه‌شب شجاعی و نکونام در ورزشگاه خانگی اوساسونا مقابل رئال مادرید به میدان رفتند. اوساسونا که برای بقا در لالیگا به هر 3 امتیاز دیدار برابر رئال نیاز داشت و تساوی مقابل این تیم سرنوشت اوساسونا را دستخوش اما و اگر می‌کرد با پیروزی 2 بر یک مقابل میهمان خود جایگاهش را در رده پانزدهم جدول تثبیت کرد.

در این دیدار پربرخورد که سه کارت زرد و دو کارت قرمز  داشت ابتدا هیگواین مهاجم آرژانتینی رئال مادرید در دقیقه 11 دروازه اوساسونا را باز کرد. در ادامه دیگو پلاسیل پس از گذشت 4 دقیقه از گل هیگواین و روی اشتباه ایکر کاسیاس دروازه‌بان رئالی‌ها کار را به تساوی یک بر یک کشاند. در حالی‌که بازی با همین نتیجه دنبال می‌شد، در دقیقه 60 اوساسونا با ضربه غیرقابل مهار خوان‌ فران موفق شد گل دوم را به ثمر برساند و همین گل برای پیروزی برابر تیم مادریدی کافی بود.

این دیدار پربرخورد دو کارت قرمز برای رئال مادرید به همراه داشت که یکی به میشل سالگادو و دیگری به هونتلار داده شد.

جواد نکونام یکی از بهترین بازیکنان تیمش در این مسابقه بود و بارها با شوت‌ها و ضربات سر خود دروازه کاسیاس را تهدید کرد. نکونام در بازی رفت موفق به گشودن دروازه رئال شده بود اما در بازی برگشت نتوانست گلی به ثمر برساند. با این وجود ستاره ایرانی یکی از موثرترین بازیکنان تیمش در این مسابقه بود.

مسعود شجاعی 79 دقیقه مقابل رئال بازی کرد و موقعیت‌های خوبی به دست آورد اما نتوانست از فرصت‌های خودش به خوبی استفاده کند و موفق به گشودن دروازه رئال نشد. شجاعی پیش از تعویض یکی از بهترین موقعیت‌های اوساسونا را در تقابل با کاسیاس از دست داد.

در هفته پایانی لالیگا اتفاقات عجیبی رقم خورد که بقای اوساسونا یکی از آنها بود. سرخ‌پوشان پامپلونا که در رده هجدهم جدول قرار داشتند با این پیروزی در لالیگا ماندند و بتیس که تا حدود زیادی به بقا امیدوار بود راهی دسته دوم اسپانیا شد.

تیم‌های بتیس، نومانسیا و رکرتیوو  به ترتیب با 41، 35 و 34 امتیاز به رقابت‌های دسته دوم سقوط کردند. اوساسونا با کسب 43 امتیاز در رده پانزدهم جای گرفت.

نکونام: از شکست رئال احساس غرور کردم

جواد نکونام ستاره ایرانی اوساسونا بعد از این مسابقه حساس گفت: «ما به آن چیزی که می‌خواستیم رسیدیم و در خانه مقابل هواداران متعصب‌مان پیروز شدیم. فکر می‌کنم این اتفاق اهمیت زیادی داشت. اوساسونا با شکست بارسلونا و رئال مادرید در لالیگا ماند. تیمی که موفق به شکست این تیم‌ها می‌شود، قطعا شایستگی ماندن در لالیگا را دارد.»

نکونام اضافه کرد: «ما بازی‌های خوبی انجام دادیم اما بدشانس بودیم و البته مهاجمان ما فرصت‌های زیادی را در این فصل از دست دادند. نباید به این شرایط بحرانی می‌رسیدیم اما
به هرحال خوشحالم که در پایان سقوط نکردیم. از اینکه مقابل رئال پیروز شدیم، احساس غرور کردم. واقعا خوشحالم که در چنین مسابقه‌ای حضور داشتم. مردم پامپلونا تا صبح در خیابان‌ها بودند و شادی می‌کردند. ماندن تیم برای آنها اهمیت زیادی داشت. فکر می‌کنم واقعا حق ما نبود که از لالیگا به دسته پایین‌تر سقوط کنیم.»

هافبک ایرانی باشگاه اوساسونا همچنین سه پیشنهاد مناسب از تیم‌های اسپانیایی دریافت کرده است. سه باشگاه مالاگا،‌ اسپانیول و ویارئال خواهان جذب این بازیکن شده‌اند. نکونام البته یک فصل دیگر با باشگاه اوساسونا قرارداد دارد اما می‌تواند در صورت تمایل به شکل توافقی از این تیم جدا شود و به یکی از پیشنهادهای مطرح شده پاسخ بدهد.

مسعود شجاعی دیگر بازیکن ایرانی باشگاه اوساسونا هم با این تیم قرارداد دارد و فصل آینده با پیراهن تیم سرخ‌پوش پامپلونا در رقابت‌های لالیگا به میدان می‌رود. شجاعی پس از پیروزی اوساسونا مقابل رئال مادرید از اسپانیا خارج  و به اردوی تیم ملی فوتبال ایران ملحق شد. نکونام به دلیل محرومیت مسابقه حساس ایران و کره شمالی را از دست داده و در این مسابقه تیم ملی را همراهی نمی‌کند.

کاماچو: فصل آینده برای اروپایی‌شدن می‌جنگیم

کاماچو سرمربی تیم فوتبال اوساسونا از علاقه خود و مقامات این تیم برای تمدید قراردادش سخن گفت.

روزنامه مارکا از قول خوسه آنتونیو کاماچو نوشت: «اوساسونا برای من یک تیم بزرگ و ریشه‌دار است و امروز که با ماندن در لالیگا مردم را خوشحال می‌بینم شرمنده آنها هستم چرا که این در شان مردم پامپلونا نیست و باید تیم‌شان را در رتبه بهتری از جدول لالیگا ببینند. از اینکه پیش از این دیدار نتوانستیم خود را نجات دهیم ناراحتم. زمانی که به میانه‌های جدول رسیده بودیم غرور کار دست‌مان داد.»

وی افزود: «رئیس باشگاه مرا می‌خواهد و به احتمال فراوان قرارداد خود را با این تیم تمدید خواهم کرد. اوساسونا برای اروپایی شدن در فصل بعد آماده می‌شود و امیدوارم در صورت تمدید قرارداد خود به بازیکنان مورد علاقه‌ام در فهرست ارائه شده برسم.»

اوساسونا با پیروزی برابر رئال مادرید و با توجه به تساوی رئال بتیس برابر رئال وایادولید و توقف ختافه در بازی‌های همزمان تا رتبه 15 جدول صعود کرد.

کد خبر 82681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز